11 jednoduchých pravidiel pre zdravý životný štýl

03.01.2019

Zdravá a pestrá strava je základom vitality a aktívneho životného štýlu. Veľa krát je práve nesprávna strava príčinou nárastu hmotnosti a zdravotných problémov. Týchto 11 jednoduchých pravidiel vám pomôže zorientovať sa na aké najpodstatnejšie jednoduché zásady pre zdravý životný štýl by ste mali dodržiavať.

1. Vyhýbajte sa spracovaným potravinám

Môžu byť užitočné, ak žijete rýchlo, no sú plné trans-tukov, sodíka, rafinovaných cukrov, umelých sladidiel, rafinovaných obilnín, chemických prísad a konzervačných látok.

2. Vyhnite sa alkoholu čo najviac, ako je to možné

Dať si pohárik vína alebo piva raz za čas nie je zlé, ale ak máte v pláne piť alkohol, nemali by ste to preháňať.

3. Vynechajte sladké sýtené nápoje a ovocné džúsy

Limonády a komerčne dostupné ovocné šťavy sú plné rafinovaných cukrov, umelých sladidiel a škodlivých prísad.

4. Vyhnite sa rafinovaným olejom alebo margarínom, jedzte namiesto toho zdravé tuky

Väčšina rastlinných olejov a olejov zo semien je silne spracovaných a nie sú vhodné pre varenie. Zdravé tuky sú napríklad extra panenský kokosový olej alebo olivový olej, ghí maslo, avokádo, semená a orechy.

5. Ak to neviete vysloviť, nejedzte to

Ide o umelé konzervačné prísady vyrobené v laboratóriu. Uistite sa, že budete čítať etikety.

6. Zostaňte dostatočne hydratovaní

Uistite sa, že budete počas dňa piť dostatok čerstvej vody alebo bylinných čajov. Voda pomáha vášmu telu odplaviť toxíny, tuk, a odpadový materiál. Koľko vody potrebujete v jeden deň závisí na vašej hmotnosti a koľko cvičíte. Dobrým pravidlom je vypiť aspoň 8 pohárov čistej vody denne.

7. Jedzte veľa čerstvej zeleniny a ovocia

Tu netreba počítať kalórie. Čím viac bude farieb na vašom tanieri, tým lepšie. Ovocie a zelenina pridávajú do vášho denného príjmu živiny a vodu, a alkalizujú vaše telo.

8. Voľte celozrnné potraviny namiesto rafinovaných

Vyhnite sa rafinovaným obilnám a voľte vysoko kvalitné zrná, ktoré sú čo najmenej spracované. Patrí sem hnedá ryža, amarant, celozrnná pšenica, jačmeň, pohánka, bulgur, kukurica (ale pozor na GMO), proso, quinoa, raž, špalda a ovos.

9. Nakupujte čo najviac bio potravín

To je najlepší spôsob, ako sa vyhnúť pesticídom, GMO a iným škodlivým chemikáliám. Hoci môžu byť pomerne drahé, vyberajte to, čo vyhovuje vášmu rozpočtu. Niektoré potraviny sú viac postrekované chemickými látkami, alebo geneticky modifikované, ako ostatné.

10. Kupujte čerstvé a miestne

Nakupovanie potravín na farmárskych trhoch je skvelý spôsob, ako podporiť miestnu ekonomiku, znížiť uhlíkovú stopu, a kupovať biopotraviny za nižšie ceny.

11. Znížte príjem mäsa a mlieka

Ak nie ste vegetarián alebo vegan, znížte príjem mäsa, mlieka a mliečnych výrobkov o polovicu. Ušetrené peniaze využite na nákup živočíšnych produktov v bio kvalite. Mäso nižšej kvality je často zo zvierat kŕmených geneticky modifikovanými plodinami a dopovaných hormónmi.

Zdravé stravovanie je zmena životného štýlu a nesmie byť vnímané ako diéta. Strata a udržanie hmotnosti príde ako pozitívny vedľajší efekt. Je potrebné urobiť dlhodobé zmeny a nanovo definovať svoj vzťah k jedlu. Nie je potrebné meniť všetko naraz, ale treba robiť inteligentné dosiahnuteľné zmeny, ktoré budú trvať večne.

Ak sa budete držať vyššie uvedených pravidiel väčšinu času, budete na dobrej ceste k odstráneniu väčšiny toxínov z vašej stravy a zlepšíte svoj celkový zdravotný stav. Nie je to o dokonalosti. Nemali by ste sa cítiť previnilo pri občasných prehreškoch, ak budete jesť zdravo väčšinu času.